de koorddanser
een freinetschool in Meulebeke
Freinetschool De Koorddanser is achttien jaar terug opgericht en telt nu om en bij de 180 leerlingen. We wensen de school niet groter te maken dan een 185 leerlingen. Maximum 20 kinderen per klasgroep. De Koorddanser is eigenlijk ontstaan uit de schoot van Het Reuzenhuis, de freinetschool in Tielt. Daar waren negen jaar na de oprichting al een 70-tal kinderen geweigerd (de klasgroepen worden daar niet groter dan 21 kinderen per klas). Toen het schoolgebouw in de Baljuw Vermeulenstraat in Meulebeke leeg kwam te staan, was dit een uitgesproken kans in de buurt een gloednieuwe Freinetschool op te starten.
Het team van leerkrachten - hier bewust begeleiders genoemd - is zorgvuldig samengesteld door directeur Wim De Baets.
We weten maar al te goed dat er rond onze manier van werken met en kijken naar kinderen, heel wat vooroordelen bestaan. Vooroordelen gebaseerd op het gewoon helemaal niet kennen van onze visie en onze manier van werken.
Wat mogen ouders die hun oogappel(s) naar De Koorddanser sturen, verwachten?
Een ploeg van begeleiders, een team, dat passioneel met zijn werk bezig is. Met een gelijkgerichte visie ; alle neuzen in dezelfde richting. Onrustig van aard, voortdurend op zoek naar verbetering, naar vernieuwing. Wanneer we met kinderen en opvoeding bezig zijn, zijn we in ons element: we doen het graag en we zijn er goed in.
We nemen je kind au serieus; wanneer het aan 2,5-jarige leeftijd onze school binnenstapt, dan beschouwen we het niet als een onbeschreven blad dat we de komende 9 jaren beetje bij beetje zullen volschrijven. Nee, we geloven sterk dat er al zoveel aanwezig zit in dat wezentje dat jullie, ouders met een klein hartje die eerste schooldag aan de armen van de peuterjuf toevertrouwen. Hun blad is voor een groot stuk reeds geschreven.
Onze taak is de onzichtbare inkt waarmee die geschreven is, zichtbaar te maken. Door de inkt en het papier met de juiste middelen te behandelen. Zo maken we in eerste plaats voor het kind zelf gaandeweg duidelijk wie zij/hij is ; waar haar/zijn talenten en passies liggen; wat haar/zijn ding niet is; en bovenal betrachten we dat het kind hiermee vrede heeft.
Zodat het wanneer het onze school verlaat, stevig in zijn kracht staat ; klaar voor een totaal onkenbare toekomst.
Je mag verwachten dat we je kind "geheel" ontwikkelen; niet alleen hoofd, maar ook hart en handen.
We gaan bij jou niet op zoek hoe knap je bent; wel hoe je knap bent! En daarvoor hebben we een meer-voudige bril om naar je te kijken:
Misschien ben je wel reken- en denkknap, en zullen we je "omhoog tillen" door je rekenwerk allerhande voor te schotelen, waar we dan samen met andere kinderen onze tanden in zetten. Laten we je de Mindstorms Robot van Lego programmeren, zodat hij zijn weg vlekkeloos aflegt. Misschien lessen we je dorst met denkspelen allerhande; laten we een schaakmeester op je los.
Misschien ben je wel taalknap en laten we je teksten schrijven die we dan verwerken in onze taallessen; laten we je voor de groep uitleg geven, voordracht houden, vertellen, voorlezen,... Krijg je de kans Engels of Spaans te leren.
Misschien ben je een visueel denker en laten we je tekenen, schetsen maken, bouwsels (na)maken, constructies opzetten.
Misschien ben je lichamelijk-kinetisch knap; dan krijg je ruim de kans te sporten, te dansen, toneel te spelen, aan expressie te doen,... Werk je graag met je handen en timmer je het kippenhok of het duivenhok van de school in elkaar. De éénwieler is nooit veraf.
Misschien ben je wel muzikaal-ritmisch knap; zingen we de pannen van het dak, luisteren en spelen we muziek, spreken we over muziek, maken een muzikaal werkstuk dat we dan voor de kleuters opvoeren. Maken een repetitie mee van het nationaal orkest van België.
Misschien ben je wel natuurknap en serveren we je zaaitafels, een moestuin waar je je ding kan doen; een speelbosje en speelheuvels om jezelf in te verliezen ; geven we je de kans natuurwerkstukjes te maken en die voor te stellen aan de anderen van de klas, van de school.
Misschien ben je samen-knap en laten we je veel samen werken met anderen, jonger of ouder. Laten we je zorg dragen voor onze peuters, voor de hoogbejaarden in het rust-tehuis een straat verderop. Laten we je samen werken met volwassen gehandicapten. Betrekken we je mee in het zoeken naar oplossingen bij conflicten tussen kinderen.
Misschien ben je wel ik-knap; en geven we je tijd en ruimte om bij de dingen stil te staan; over de dingen na te denken; een hoekje om alleen te zijn; een plekje om tot rust te komen. En laten we je dat uitstralen naar anderen die er zoveel nood aan hebben maar er niet toe komen.
Natuurlijk zul je er mee moeten leren leven dat we je op al deze terreinen, ook al is het niet direct je ding, een stevige basis willen meegeven. Dat wordt even op de tanden bijten! Gelukkig ligt er straks een activiteit in het verschiet waar je je dan wel weer volledig in kunt verliezen.
Je mag een school verwachten die naast het zoeken naar de intelligenties bij jouw kind, ook aan karaktervorming wil doen: we gaan op zoek naar de deugden in jullie kind, al dan niet diep weg, verscholen; we spreken de taal van de deugden : we benoemen en herkennen bij elkaar bv. hoffelijkheid, dankbaarheid, eerlijkheid, mededogen, nederigheid, verbondenheid, geduld, gehoorzaamheid,... Wekelijks een deugd in de kijker.
Je mag drie keer per jaar een stevige toetsenperiode verwachten; met herfst, winter en zomer. We willen weten wat goed gaat, waar je nog moeite mee hebt. Je mag een rapport verwachten dat ruim en breed een beeld geeft van je kennen en kunnen. Naast je resultaten voor cijferen mag je daar ook een foto van jou, apetrots naast de werkbank die je samen met Wim in elkaar hebt gestoken, verwachten.
Je mag twee keer per jaar een kind-contact verwachten; dan maakt de begeleider een tiental minuutjes alleen voor je kind vrij om een klapke met haar/hem te doen: hoe gaat het met je? Hoe kijk je naar jezelf? Wie ben jij? Hoe kijk ik als begeleider naar jou?
Je mag een beetje huiswerk verwachten; in de hogere klassen al wat meer. Dat huiswerk kan veelal verschillen van het werk van een ander.
Je mag een bruisende oudervereniging verwachten die je wel zal weten te vinden...
Je mag een verplichting verwachten om één keer per trimester (dat is dus drie keer per jaar) een 2,5 uur de klas van je kind in het weekend te komen poetsen of met Wim op zaterdag één of ander klusje te klaren, in de tuin te werken.
Je mag als ouder een open school verwachten, waar je zomaar mag binnen stappen. Je kind aan de klasdeur komt afzetten en weer afhalen; tijd kunt maken voor een korte babbel met de begeleider, met andere ouders.
Je mag een school verwachten die, als je ze bij je binnen laat, iets met je doet...